Viftar på armarna för fler husmorstips

Vilken solig dag det har varit i Stockholm! Jag var ute och promenerade i ett par timmar och solen strålade på oss hela tiden. Underbara vår!
Jag tänker återgå till min supermamma med sina små husmorstips och ihopkok. Blåbären har ju som sagt inte varit en lösning för oss när det gäller Litos magproblem (vilket, som ni säkert har märkt, har gjort mig lite trött och frustrerad) men nu har min mamma tipsat om hårdost som visst har samma effekt. Majs funkar också, vilket vi visste men eftersom han levt på majskorn, minimajs och majsvälling sista veckan så välkomnar vi varmt hårdostens comeback till vårat kylskåp.
På tal om husmorstips. Jag vill samla ihop en massa såna på den här sidan, så om ni har några är ett hett tips att skicka de till mig via "kommentarer". Jag älskar husmorstips och tror "blint" att de är lösningen på världsproblemen. Nej, det är inte naivt utan ett evigt spirande hopp om att universum är enklare än vi vill tro. *Ler glatt*
Just nu är jag förresten på jakt efter husmorstips mot mjäll. Jag tänker inte tala om varför men jag vill verkligen ha in tips! Ett annat husmorstips jag läste mig till i tidningen Hälsa var att om man har ett omåttligt sötsug så kan man prova att sluta äta lök. Lito har ju haft en massa öroninflammationer och nu har vi fått tipset att lägga en liten vitlöksklyfta inbäddad fetvadd i örat. Visst är det fiffigt? Varför har vi nästan övergivit husmödrarna? De verkar ha lösningar på "allt". Det är så otroligt coolt! Jag har en fantastisk väninna som gömmer en massa små tips i ett litet bibliotek av fiffiga böcker. Jag älskar att ringa henne och fråga saker. Hon är lite av en husmorstipshjältinna. Det är häftigt.

Så jag viftar alltså hejvilt med armarna för fler husmorstips. Jag vet att de ger ordentligt med vuxenpoäng men det är ju bara att samla på oss. Flest poäng vinner, eller hur? Hahaha!

Nu ska jag återgå till Så Ska Det Låta på SVT. Ett underbart program.

Caridad

Kommentarer
Postat av: elina

svar: neej jag har inte läst den än men jag ska :) jaa, jag har hört det med så jag ser fram emot att läsa den :) tyvärr har jag inte hennes hemsida.. men sök på google på henns bok eller henne så hittar du den nog! kram

2008-02-29 @ 21:09:06
URL: http://efeurst.blogg.se
Postat av: Sandra

Du får garanterat en massa vuxenpoäng för "Så ska det låta" också :)

Det där med vitlök måste vara det stående husmorstipset. Vitlök mot förkylning, vitlök mot munsår, vitlök mot vampyrer :) Hade dock aldrig förr hört att man skulle stoppa vitlök i örat, men hoppas det fungerar.

2008-02-29 @ 23:05:35
URL: http://godisgreatbeautysalon.blogspot.com
Postat av: Eleonore

Min mormor har envist försökt trycka ner vitlökar i öronen på alla oss barn i familjen, även hennes egna och det fungerar faktiskt även om man onekligen känner sig rätt så dum, för att inte tala om illaluktandes där man sitter med en svettig klyfta i örat.

Ett husmorstips mot förkylning som du säkert kan men som jag ändå måste propsa starkt för är detta.

Koka upp någon liter vatten tillsammans med lite tunnt skivad ingefära. Lät stå och koka ett tag. Pressa en hel vitlök i en riktigt stor kopp och häll på vattnet och saften från en pressad citron. När det har svalnat av lite, så att det är ca 70 grader varmt tillsätter du en dryg matsked honung och lite grönt te. (Är vattnet varmare än 70 grader har det död på alla bra saker i honungen och i teet). När du dricker detta se till så att du med varje klunk får i dig lite av vitlöksgegget i botten, annars blir det jobbigt för dig med de sista klunkarna.

Denna kur i samband med att du känner att en förkylning är påväg gör susen, om den ens vågar sig på att bryta ut tar detta udden av den och förkylningstrollen stannar inte länge.

Dessutom är det inte så äckligt som man kan tro. Tillräckligt med citron så funkar det mesta.

Tack för promenaden i morse, eller kanske snarare sällskapet, promenerandet klarade jag så bra själv. Sällskapet hade varit svårare att fixa på egen hand.

Kram

2008-03-04 @ 13:44:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0